Dode hoek

Blijf uit de dode hoek

Ondanks de komst van de dodehoekspiegel en uigebreide voorlichting vallen nog elk jaar dodelijke slachtoffers en ernstig gewonden door dode hoek ongevallen. Jaarlijks komen ongeveer 12 fietsers om het leven bij een ongeval met een rechtsafslaande vrachtauto. Uit onderzoek blijkt dat de ongevallen heel vaak zonder specifieke aanleiding plaatsvinden. Ze gebeuren zowel op kruisingen als rotondes, met en zonder verkeerslichten. Fietsers en chauffeurs zijn meestal ter plekke bekend, de betrokken fietsers luisteren bijna nooit naar mp-3 spelers en de weersomstandigheden zijn niet extreem. De aanpak van de dode hoek ongevallen richt zich daarom op alle aspecten van de verkeersveiligheid (gedrag, voertuig, omgeving).

Wat is de dode-hoek?

De 'dode hoek' van een vrachtauto is de ruimte om de wagen waarvan de chauffeur niets kan zien. Een vrachtauto heeft overigens niet één, maar meer dode hoeken: vlak voor de auto, naast de auto en achter de auto. De dode hoek aan de rechterkant van de vrachtauto is de meest gevaarlijke. Ondanks allerlei extra (verplichte) spiegels blijft de 'dode hoek' aan die kant bestaan. Doordat deze ruimte aan de rechterkant zo groot is, ontstaat voor fietsers een gevaarlijke situatie als de vrachtauto rechtsaf slaat. Niet alleen de ruimte naast de vrachtauto levert gevaarlijke situaties op voor fietsers. Ook vlak voor de auto kan de chauffeur overstekende fietsers en voetgangers niet zien. Hoe hoger de cabine, hoe groter de dode hoek aan de voorkant is, soms wel tot enkele meters voor de vrachtauto. Vooral kinderen, die door hun lengte al slechter zichtbaar zijn, moeten zich terdege bewust zijn van deze gevaarlijke situaties.

Tip 1

Zorg dat u de chauffeur kan zien, want als u hem ziet dan ziet hij u ook.

Tip 2

Loop of fiets nooit vlak voor of vlak achter een vrachtauto langs.

Tip 3

Ga met uw fiets nooit naast een vrachtauto staan, maar blijf er ruim achter.

 

Kinderen en de 'dode hoek'

De vier vuistregels

1 - Loop nooit vlak voor of achter een vrachtauto langs.

Als je achter een vrachtauto staat kan de chauffeur je moeilijk zien, een heel stuk recht achter de auto is onzichtbaar voor de chauffeur. Maar wist je dat als je voor een vrachtauto staat de chauffeur je ook moeilijk kan zien? Dat komt omdat hij zo hoog zit. Je moet minstens 3 meter voor een vrachtauto langs lopen.

2- Stop altijd vóór de stopstreep.

 

Soms lijkt het of een stopstreep wel overdreven ver voor een kruispunt ligt. Als een vrachtauto de bocht om wil heeft hij echter een hoop ruimte nodig. Als jij nu wel netjes voor het rode licht staat te wachten maar een stuk over de stopstreep bent gereden loop je nog het risico op een botsing.

 3 - Gaat de vrachtauto de bocht om? Blijf rechts en ruim erachter.

Als de vrachtauto de bocht om gaat lijkt het vaak of er ruimte genoeg naast de auto is. Maar als je er eens op let zul je zien dat de achterwielen vaak de stoep bijna raken. Dat is dus geen veilige plek. Blijf daarom achter de vrachtauto en geef hem de ruimte.

4 - Zorg dat je de chauffeur ziet, dan kan hij jou ook zien.

Een simpele maar doeltreffende manier om te weten of de chauffeur je kan zien is kijken of jij de ogen van de chauffeur kunt zien. laat eventueel met een opgestoken duim zien dat jij de regels kent.

 

 

 

Gepubliceerd: vrijdag 26 februari 2016

Klik hier om naar de nieuwspagina te gaan.

  • Zand nodig
    voor uw tuin?

  • Bepaal zelf de hoeveelheid
  • Geef voorkeur voor leverdatum
  • Levering in heel Nederland
  • Wij leveren:

  • Los gestort
  • Big bags